novomed

ЦД 1-го типу в дітей: пояснити, а не змушувати

Низька прихильність до лікування у дітей та підлітків із ЦД 1-го типу ускладнює контроль захворювання1. Ознайомтеся з принципами комунікації з цією групою пацієнтів та отримайте перелік порад для роботи з ними

Цукровий діабет (ЦД) 1-го типу є одним із найпоширеніших хронічних захворювань серед дітей та підлітків2. Враховуючи вікові особливості, важливо не лише правильно призначати терапію, але й забезпечувати комплексну підтримку в дотриманні лікарських рекомендацій.

«Шкільні проблеми» пацієнтів із ЦД 1-го типу

Контролювати ЦД 1-го типу в дітей та підлітків важче, ніж у дорослих, зважаючи на унікальні аспекти їх розвитку: зміну чутливості до інсуліну, труднощі із самоконтролем захворювання, вплив середовища, вразливість до гіпоглікемії тощо3,4. До того ж діти шкільного віку понад
30 годин на тиждень проводять у навчальних закладах5. Це може створювати додаткові труднощі в управлінні ЦД.

Проблеми дітей та підлітків із ЦД 1-го типу2,3:

Потреба в багаторазовому щоденному контролі рівня глюкози крові (ГК)

Часті ін'єкції інсуліну протягом дня

Страх перед гіпоглікемією

Бажання бути «нормальним» — без обмежень в активності та їжі

Осуд та нерозуміння однолітків під час виконання маніпуляцій

Сприйняття діабету як сімейної хвороби, з ігноруванням важливості самоконтролю

Як пояснити особливості стану дитині з ЦД 1-го типу?

Правильний план лікування має важливе значення для контролю діабету. Проте навіть найкращий план буде ефективним лише тоді, коли пацієнт та/або родина зможуть його реалізувати. Тому важливо знайти до дитини з ЦД 1-го типу підхід, що відповідає її віку та рівню розвитку3,4.

Головна мета комунікації — показати дітям та підліткам, що діабет не визначає все їхнє життя і що є багато інших цікавих моментів, які заслуговують на увагу3

У цьому можуть допомогти такі принципи спілкування:

Поясніть особливості захворювання правильно3

Діти розуміють медичні пояснення, які відповідають їхньому рівню розвитку. Занадто прості пояснення відкидаються, а складні — спотворюються, ігноруються або забуваються

Обґрунтуйте важливість самоконтролю ЦД3,4

Навички самоконтролю діабету важливі для прийняття хвороби та інтеграції її в «нову ідентичність». Чим швидше ці навички освоєні, тим легше відчувати себе комфортно в соціумі, адже вони стають частиною щоденної рутини

Визначте систему підтримки відповідно віку3

Підтримка з боку сім’ї, друзів та медичних працівників може поліпшити сприйняття діабету як частини нормального життя. Для молодших дітей головну роль у цьому відіграють батьки, а для підлітків — близькі родичі та друзі

Навчіть, як діяти при виникненні невідкладних станів2-4

Страх гіпоглікемії є значною перешкодою для нормального соціального життя з ЦД 1-го типу. Пацієнт та його родина повинні мати чіткий план дій у разі підозри на гіпоглікемію: коли виміряти глюкозу, які рівні є критичними, що і коли слід прийняти

ЦД 1-го типу в дітей та підлітків: вибрані тези з ADA

У рекомендаціях Американської діабетологічної асоціації (ADA) 2024 висвітлено особливості менеджменту ЦД 1-го типу в дітей та підлітків4. Пропонуємо ознайомитися з деякими рекомендаціями, дотримання яких може покращити контроль захворювання.

ЦД 1-го типу в дітей та підлітків: вибрані тези з ADA4

Обговоріть з пацієнтом/родиною:

Індивідуалізоване навчання та підтримку самоконтролю діабету з моменту встановлення діагнозу і надалі

Моніторинг глікемії, введення інсуліну, терапевтичні цілі

Застосування системи безперервного моніторингу глюкози (CGM) для контролю ГК
Щоденне багаторазове вимірювання ГК (6-10 разів/добу): перед їдою, сном, під час фізичної активності тощо
Автоматизовані системи доставки інсуліну (AID) або помпова інсулінотерапія
Цільовий рівень HbA1c: визначення та переоцінка

Харчування

Індивідуальний план харчування
Контроль споживання вуглеводів, вплив продуктів із високим вмістом жирів та білків
на ГК і корекції дози інсуліну

Фізична активність

Виконання аеробних вправ 60 хвилин 3 рази/тиждень
Зміни рівня ГК під час тренувань та стратегії запобігання гіпоглікемії, пов’язаної з фізичним навантаженням
Підтримання рекомендованого рівня ГК перед тренуваннями (7-10 ммоль/л) та уникнення інтенсивних вправ при вираженій гіперглікемії (>19,4 ммоль/л)

Психологічна підтримка

Консультації щодо психосоціальних проблем, які можуть вплинути на контроль діабету
Консультація наодинці з пацієнтами віком від 12 років або коли це відповідає їхньому розвитку
Консультації внаслідок підготовки до вагітності у дівчат, починаючи з періоду статевого дозрівання

Проведіть скринінг на наявність супутніх патологій:

Захворювання ЩЗ — кожні 1-2 роки після діагностики ЦД 1-го типу

Целіакія — протягом 2 років після початку ЦД 1-го типу, далі — кожні 5 років

Артеріальна гіпертензія — на кожному візиті

Дисліпідемія — після досягнення контролю глікемії та віку >2 роки, за нормальних показників повторити дослідження у віці 9-11 років

Мікросудинні ускладнення:

Нефропатії — щорічно з початком статевого дозрівання або у віці >10 років чи раніше, якщо тривалість ЦД ≥5 років
Ретинопатії — первинне обстеження зору через 3-5 років після встановлення ЦД 1-го типу за умови досягнення 11-річного віку або початку статевого дозрівання, далі — кожні 2 роки
Нейропатії — щорічно з початком статевого дозрівання або у віці >10 років, якщо тривалість ЦД 1-го типу вже 5 років

Висновок

Лікування ЦД 1-го типу в дітей та підлітків потребує індивідуального підходу відповідно до віку.
Для ефективного контролю глікемії та досягнення цілей лікування важливо забезпечити комплексний підхід до терапії, що включає кваліфіковану медичну допомогу, освітню підтримку, активну участь сім’ї та соціального оточення3-5.

ADA (American Diabetes Association) — Американська діабетологічна асоціація; AID (automated insulin delivery) — автоматична доставка інсуліну; CGM (continuous glucose monitoring) — безперервний моніторинг рівня глікемії; HbA1c — глікований гемоглобін; ГК — глюкоза крові; ЦД — цукровий діабет; ЩЗ — щитовидна залоза 

Джерела:
  1. Dabas H., Sarin J., Madhu S.V. Insulin Adherence in Adolescents with Type 1 Diabetes Mellitus. Indian J Endocrinol Metab. 2023; 27(5):394-397. doi: 10.4103/ijem.ijem_294_22
  2. Jespersen L.N., Vested M.H., Johansen L.B., Grabowski D. Mirroring Life of Adolescents with Type 1 Diabetes—An Outline of Key Aspects. Diabetology. 2021; 2:141-156. Посилання
  3. Christie D. How do children and adolescentsunderstand their diabetes? PRACTICAL DIABETES. 2019; 36 (4):117-120.
  4. Standards of Care in Diabetes—2024. Available at: Посилання (Last access: 24.07.2024).
  5. Bratina N., Forsander G., Annan F. et al. 2018 ISPAD Clinical Practice Consensus Guidelines MANAGEMENT AND SUPPORT OF CHILDREN AND ADOLESCENTS WITH TYPE 1 DIABETES IN SCHOOL. Pediatric Diabetes. 2018; 19(Suppl. 27):287-301. doi: 10.1111/pedi.12743

UA24DI00078

BU Diabetes

Четвер 29.08

П’ятниця 30.08

9:00 – 18:00 Commercial Day 1

9:00 – 13:00 Commercial Day 2

Правова угода про отримання інформації

Цей сайт містить професійну спеціалізовану інформацію, призначену виключно для медичних установ та лікарів.

В тому числі, сайт містить інформацію про лікарські засоби, їх властивості, способи застосування, можливі протипоказання і побічну дію. Така інформація призначена виключно для ознайомлення із деякими препаратів і не може бути використана в якості порад або рекомендацій, для самостійної діагностики або самолікування.

У разі, якщо Ви не є лікарем, але, в порушення умов, зазначених в даній угоді, підписуєте її, як лікар, ТОВ “Ново Нордіск” не несе відповідальності за можливі негативні наслідки, що можуть виникнути в результаті самостійного використання інформації з цього розділу сайту. Ви робите це самостійно і усвідомлено, розуміючи, що застосування лікарських засобів можливе тільки за призначенням лікаря та після попередньої консультації з ним, а самолікування може завдати шкоди Вашому здоров’ю.

Я підтверджую, що є лікарем, ознайомився з текстом даної Правової угоди, розумію її зміст і підтверджую свою згоду з нею